اخبار و مقالات

برنامه ریزی و آینده نگری برای توسعه کشت زعفران در کشور
تاریخ انتشار : 1395/5/16 ساعت 11:29:19
برنامه ریزی و آینده نگری برای  توسعه کشت زعفران در کشور


















برنامه ریزی و آینده نگری برای توسعه کشت زعفران در کشور
تاریخ: 1395/05/16
شماره: 7276
بازدید: 6
نائب‌ رئیس شورای ملی زعفران گفت : متاسفانه توسعه کشت زعفران در کشور بدون برنامه ریزی و آینده نگری است.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، غلامرضا میری از کشت پیاز زعفران در 22 استان به ظرفیت تولید سالانه 500 تا 600 تن تولید در کشور خبر داد و افزود : توسعه کشت زعفران بدون برنامه ریزی و آینده نگری آسیب‌های جدی را متوجه تولید و تجارت این محصول خواهد کرد.

وی همچنین ظرفیت سالانه بازار جهانی زعفران 150 تا 200 تن اعلام کرد و اظهار داشت: دولت باید برنامه جدی برای ساماندهی مازاد تولید زعفران در کشور داشته باشند.

وی در ادامه با اذعان اینکه بازار چین فرصت مناسبی برای صادرات زعفران ایران بود، افزود: چین به دلیل تولید زعفران ورود زعفران ایرانی را ممنوع کرده است.

میری به صادرات 30 تا 40 تنی سالانه زعفران به چین اشاره کرد و اظهارداشت: متاسفانه زعفران ایرانی با این ممنوعیت از حضور در بازارهای چین جا ماند.

وی همچنین با اشاره به اینکه صادرات زعفران به چین تنها در صورت پرداخت عوارض 38 درصدی شدنی است، گفت: صادرات با پرداخت عوارض بسیار سنگین مقرون به صرفه نیست.

نائب‌رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه جلوی کشت بی رویه زغفران در کشور باید گرفته شود، افزود: دولت برای حمایت از توسعه کشت زعفران تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد و بلاعوض پرداخت می‌کند در حالی که کشت زعفران در مملکت بدون برنامه و بی رویه در حال انجام است.

وی تصریح کرد: کشت بدون مطالعه کانون‌های قدیمی زراعت زعفران را در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی نابود و کشاورزان را روانه حاشیه شهرها خواهد کرد.

میری بر لزوم مدیریت صحیح بر حوزه تولید و صادرات زعفران تاکید و اظهار داشت: زعفران یک محصول ملی و راهبردی است و سالانه 500 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

نائب‌ رئیس شورای ملی زعفران افزود: میزان صادرات زعفران طی سه ماهه نخست سال جاری 35 تن به ارزش اقتصادی 50 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رکود بر بازار داخلی زعفران سایه افکنده و قدرت خرید کم شده است، اظهارداشت: پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید زعفران در کشور رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به این جمله که دست واسطه‌ها با ثبات قیمتی از بازار زعفران کوتاه می‌شود، افزود: متاسفانه به دلیل عدم ثبات قیمتی حتی نمی‌توان در بازارهای جهانی حضوری مستمر و مقتدرانه داشت.

نائب‌ رئیس شورای ملی زعفران اظهارداشت: در حال حاضر 70 تا 75 درصد زعفران ایران به 47 کشور جهان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه زعفران ایران از حیث بسته بندی و برند مشکل خاصی ندارد، یادآورشد: سالانه 250 تا 300 تن زعفران در ایران تولید می‌شود این در حالیکه ظرفیت بسته بندی این محصول در کشور 450 تن است.
منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما